Elektriske Oslo - Miljøindex

Elektriske Oslo

Illustrasjon artikkel

Oslo er ikke bare verdens el-bilhovedstad, men er også i ferd med å bli en av verdens viktigste byer for å prøve ut elektriske løsninger i en rekke ulike sektorer, blant annet i kollektivtransporten, i havna og til havs, og i byggenæringen.

Grønn mobilitet er et prioritert område i Oslo fordi klimautslippene i stor grad er knyttet til mobilitetssektoren. Samtidig er dette er et område hvor Oslo har løsninger som ligger langt fremme og kan eksporteres.

 

Elbil

 

Oslo har allerede etablert seg som verdens el-bilhovedstad. Over halvparten av alle biler som selges er elektriske. Ingen hovedstad har en større elbilflåte enn Oslo.

Det har vært mulig fordi folk har vært villige til å prøve nye løsninger. Avgiftsfritak har gjort elbilene relativt billige i innkjøp, kommunen har bygd ladestasjoner slik at elbilene har blitt billige å bruke, og samarbeidet med Akershus og staten om bomringen har gjort elbilene attraktive i bruk.

Staten har sørget for at elbilene er billige å kjøpe. Oslo har sørget for at elbilene har vært billige og praktiske å bruke.  

Annenhver bil solgt i Oslo er en elbil, og et klart flertall mener trafikken bør reguleres etter hvor mye den forurenser. 56 prosent mener at trafikken inn til byen bør reguleres etter hvor mye den forurenser, mens 22 prosent er mot et slikt tiltak ifølge Klimaundersøkelsen 2018.

 

 

Les hele artikkelen