Arbeidet med bærekraftig mat har skapt et bedre skolemiljø - Miljøindex

Arbeidet med bærekraftig mat har skapt et bedre skolemiljø

Illustrasjon artikkel

Høsten 2017 bestemte Haugjordet ungdomsskole seg for å sette bærekraft øverst på agendaen. De ville skape en grønnere skole, med mer engasjement og kompetanse hos elevene. Nå opplever skolen økt trivsel, og et sunnere læringsmiljø.

Tekst og innhold fra Stiftelsen Miljøfyrtårn

 

- Vår oppgave er å motivere elevene for videre skolegang, og gjøre dem rustet til å kunne mestre et framtidig arbeidsliv. Målet med å iverksette miljøtiltak var å få mer praksis inn i skolehverdagen, for at elevene skal kunne se resultater av læringsprosessen og få et helhetsperspektiv som de kan ta med seg videre i livet. Bevissthet rundt viktigheten av bærekraftig, økologisk og kortreist mat har stått i fokus og blitt implementert inn i fagene mat og helse, og natur og friluft, forteller mat og helselærer, Eva Marie Parelius.

- Det at vi er sertifisert som Miljøfyrtårn viser at vi tar bærekraft på alvor, poengterer hun.

Små og effektive grep

Ungdomsskolen som ligger i Ski kommune, har 540 elever og 60 ansatte. Siden skolen ble Miljøfyrtårn-sertifisert i 2017, ble de oppmerksomme på at de hadde en del å gå på i sitt miljøarbeid, og at det var mange små grep som kunne gjøres forholdsvis raskt og enkelt. Særlig skolens kantinedrift og avfallshåndtering ble gjennomgått. Dette er noen av tiltakene som ble gjort:

  • Alt av papp og plast ble byttet ut til fordel for glass og stentøy.
  • Mer bevissthet og tilrettelegging rundt kildesortering, slik at alle vet hvilket avfall som skal hvor.
  • Tilrettelegging for at matavfallet fra kantine og skolekjøkken sorteres, og legges i innkjøpte kompostbinger hvor de kan produsere egen matjord.
  • Alle meltyper er byttet ut med økologisk mel (leveres fra en lokal gård). Melet brukes både i faget mat og helse og til produksjon av varer som selges i kantina.
  • Etablering av egne kjøkkenhager, med involvering av faglærere som underviser i natur og friluft, og mat og helse.
  • Etablert mål om å produsere frukt og grønnsaker selv, til bruk både i skolekantinen og på skolekjøkkenet som har rundt 200 elever innom hver uke.
  • Etablert bærekraftig utvikling som et eget tverrfaglig tema i nye lærerplaner fra 2020.

 

Les mer