Svanemerket: Veiviser til gode miljøvalg i 30 år - Miljøindex

Svanemerket: Veiviser til gode miljøvalg i 30 år

Illustrasjon artikkel

Pressemelding november 2019

Svanemerket, som er det offisielle miljømerket i hele Norden, opplever stor interesse fra både forbrukere og produsenter som vil redusere miljøbelastningen sin. Men til tross for økt interesse mener 66 % av den nordiske befolkningen at det er krevende å finne mer miljøvennlige produkter på markedet. Svanemerket feirer sitt 30-årsjubileum vel vitende om at utfordringene fremdeles er store.

I 1989 hadde verden nettopp vært vitne til flere store hendelser med alvorlige miljøkonsekvenser, som atomulykken i Tsjernobyl og hullet i ozonlaget. Debattene om miljøproblemer og -løsninger raste, slik de også gjør i dag.

FNs Verdenskommisjon for miljø og utvikling, som ble ledet av tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland, hadde nylig lagt fram sin rapport. Den la i praksis grunnlaget for en merkeordning som Svanemerket. Et viktig budskap fra kommisjonen var at ansvaret for bedre miljø og mer bærekraft ikke bare lå på overordnet nivå: Enkeltmennesker har både rettigheter og forpliktelser når det gjelder miljø. Som oppfølging av dette tok Nordisk Ministerråd initiativ til et nordisk, offisielt miljømerke som skulle gi troverdig miljøinformasjon om produkter: Svanemerket.

I dag, 30 år etter, kjenner hele 93 % av den nordiske befolkningen igjen Svanemerket når de ser logoen. Denne kjennskapen har holdt seg på et jevnt og svært høyt nivå i mange år. Svanemerket, et helhetlig miljømerke som vurderer alle relevante miljøproblemer i hele produktets livssyklus, har i dag miljøkrav til 250 ulike produkttyper i 50 bransjer.

Stadig mer miljøbevisste forbrukere

Hele 75 % av den nordiske befolkningen er opptatt av hva de selv kan gjøre for å ta vare på miljøet. Det viser en undersøkelse IPSOS har gjort for Nordisk Miljømerking (2019). 76 % stoler på at svanemerkede produkter er gode miljøvalg, men 66 % svarer også at det er krevende å finne de mer miljøvennlige produktene.

Svanemerket har svært høy kjennskap i den nordiske befolkningen, som kjenner klimaendringene på kroppen og som er motiverte for å bidra til lavere miljøbelastning. Når nesten 7 av 10 likevel mener at det er vanskelig å finne de mest miljøvennlige produktene, er det klart vi har en jobb å gjøre, sier Anne-Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Miljømerking Norge.

 

 

Les mer