Prestisjepris til Oslo kommunes nye visuelle identitet - Miljøindex

Prestisjepris til Oslo kommunes nye visuelle identitet

Illustrasjon artikkel

Denne helgen mottok Oslo kommune prisen Best of the Best på Red Dot Award for sin nye visuelle identitet. Prisen ble delt ut på en prisseremoni i Berlin fredag.

Red Dot Award er en av verdens mest prestisjefylte prisutdelinger innen design. Og i år gikk en av de gjeveste prisene, Best of the Best, til Oslo kommune og Creuna for arbeidet med Oslos nye visuelle identitet. Juryen skriver i sin begrunnelse:Oslos nye visuelle identitet imponerer med en modernisering av det eksisterende byvåpenet. Det modulbaserte oppsettet er fascinerende og tillater en myriade av ulike oppsett. Elementene er lekne og estetisk tiltalende, de er fleksible i bruken og kan enkelt tas i bruk av alle ansatte.

 

Det har vært stor interesse for Oslo kommunes nye visuelle identitet internasjonalt. Foruten pris i Red Dot Award har identiteten blitt omtalt i ledende designmagasiner i Frankrike, Tyskland, England og USA.

- Det er veldig stas at den nye visuelle identiteten vår legges merke til internasjonalt. Men enda viktigere for oss nå er at byens innbyggere og våre ansatte begynner å merke effekten nå som identiteten stadig blir mer synlig i bybildet. Dette er en identitet som er skapt i tett samarbeid med byens innbyggere hvor vi har hatt en kontinuerlig medvirkningsprosess, sier kommunikasjonssjef i Oslo kommune, Hanne Gjørtz.

Arbeidet med den nye visuelle identiteten ble igangsatt i 2015 etter en helhetsvurdering av den gjeldende visuelle profilen for Oslo kommune.

 

 

Les mer